tirsdag den 3. maj 2011

Mandagsluksus

Man har lov til at være heldig en gang imellem og det var jeg i går, jeg faldt over en dejlig chateau briand af premium kvalitet i Kvickly, jeg er ellers ikke ret begejstret for Kvicklys kød, men lige denneher udskæring var sat ned til ½ pris, så jeg håbede og bad til at det var mørt og godt.
Den skulle bruges senest den 4. maj men her i landet hænger oksekødet jo ikke ret længe, så det var ganske fint.
Jeg havde nogle små øko gulerødder, springløg, nye mallorca kartofler (for en gangs skyld) og en pæn håndfuld asparges, så det kunne sagtens blive til et godt måltid.


Kødet fik salt og friskkværnet peber og brunet på panden på alle sider i 4 - 5 min. og lagt i et ildfast fad og sat i en 200 grader varm ovn i 18 min.
Derefter fik det lov til at trække ca. 12 min. utildækket, hvis man tildækker det steger det videre og det skulle det ikke. 
I mens kogte jeg lidt kartofler, ristede gulerødderne på en pande og tilsatte springløg og asparges de sidste 2 min.
Panden jeg havde brunet kødet på blev kogt af med ½ dl. spansk øko Paloma rødvin, lidt oksefond og derefter lidt fløde. Lidt glace fuldendte retten.
Det var bare mums, smørmørt og lækkert var kødet og grøntsagerne sprøde.



Der er mad til et par dage mere i den steg, så det blev ikke nogen dyr ret, når det kom til stykket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar