søndag den 15. maj 2011

Kylling med champignon

Aftenes måltid var lige så godt som det var enkelt, et kyllingebryst stegt på panden og et par håndfulde champignoner ristet ganske let.
Champignonerne var selvfølgelig bare børstet fri for jord med en lille børste så ingen vand var brugt der.
Et par striber på tallerkenen af balsamico glace gør glad og tager trangen til søde spiser senere, fordi alle sanser er tilfredsstillet.
Et drys persille fuldførte retten til fuldkommenhed.


Jeg har nu en en måneds tid levet efter palæo princippet og smidt brød, kartofler, ris, gryn, pasta og ikke mindst sukker helt ud af min kostplan og jeg har ikke haft det så godt længe.
Jeg vågner tidligt om morgenen og er vågen med det samme - ikke den der døde periode, hvor man først skal have et par kopper kaffe før livet begynder igen, jeg er rigtig vågen med det samme, men jeg nyder jo stadig min morgenkaffe, nu i vågen tilstand.

Tor Nørretranders bog Menneskeføde giver et godt billed af princippet, men den er udsolgt fra forlaget, så man må lede andre steder efter den bog. Hvorfor den ikke bliver genoptrykt er en gåde for mig, den er jo højaktuel.
Jeg læste også med stor interesse denne blog og det giver god mening i min verden.

http://hawaiianlibertarian.blogspot.com/2011/05/paleo-baby.html

Jeg elsker stadig at bage og gør det gerne til dem der vil have det - både brød og kager. Jeg spiser ikke brød under nogen form, men det behøver jo ikke at afholde mig fra at bage, det er en dejlig meditativ beskæftigelse at lave en god dej og en fornøjelse at se det færdige resultat, men jeg har ikke den fjerneste lyst til at spise det.

Nu er mættet fedt jo ikke usundt mere og sikkert heller ikke salt for den sags skyld. Jeg har altid brugt smør til at stege i og bage med, jeg bryder mig ikke om olie, heller ikke olivenolie. Jeg er nærmest ved at besvime når jeg ser udsendelser i TV med kokkes omgang med olivenolie, hvor en anelse nærmest er en halv flaske, især Jamie Oliver er slem, men jeg har skiftet kærgården ud med rigtig smør, jeg har ikke brug for at det er smørbart og rigtig smør smager bedre, især det fra Naturmælk i Tinglev, det forhandles bl. a. i Netto.

Jeg taber mine bukser nu efter en måned, hvis jeg ikke har et bælte på og de sidder ikke rigtigt mere og så er det jo bare at få mindre bukser og det er jo altid dejligt.

Det har været helt uden mangler i nogen retning kun nogen få ændringer i kosten - ikke en kalorie er talt og der er nogle småskavanker der er helt forsvundet bl. a. ømhed i fingrene af gigt som af og til har generet mig når jeg strikker. Meget mere energi er også en af "bivirkningerne" jeg har oplevet. 

1 kommentar:

  1. Kan ikke forstå hvordan du stadig kan bare selvom du er paleo.

    Jeg har selv været paleo et stykke tid og hvis jeg går i gang med at bage, så har jeg svært ved ikke at tage en bid med selv.

    SvarSlet