lørdag den 21. maj 2011

Timian med mere

Jeg købte en fin timian igår og jeg har efterhånden lært at bruge den til mange ting, men men jeg forbinder den stadig med gule ærter lige så snart jeg får duften i næsen.



Jeg har ikke spist gule ærter i årevis og skal heller ikke have det nu, men jeg skal bestemt have en tallerken fuld af lækre gule ærter til efteråret, når det bliver rusk og regn og koldt, med noget godt flæsk og ikke mindst sennep - hører der ikke rødbeder til?? Jeg kan ikke huske det...

Min mormor lavede verdens bedste gule ærter med det hele og der var altid til to dage, de var bedst 2. dagen, jeg husker også at der var pølse til.

På min indkøbstur faldt der også en fin balsamin ned i min kurv, jeg så det slet ikke (overspringshandling). Jeg var ikke helt sikker på om den var giftig for katte, men jeg slog det lige op, da jeg kom hjem og det var den ikke, men de kom da lige til at billettere bladene inden den havnede på altanen i låget fra en morsøegryde, så den kan få vand nedenfra.


2 kommentarer:

  1. Timian kan bruges til meget mere end gule ærter ;)
    Æbleflæsk er dejligt med timin.
    Oksekød f eks culotte er skønt sammen med timian.
    Fede ting i det hele taget bliver bedre med timian.
    Jeg har 4 fsk slags -hele tiden med udkig efter flere :)

    SvarSlet
  2. Ja, selvfølgelig kan den det og jeg vil prøve den til culotte, som du nævner.
    Jeg fandt også en citrontimian med brogede blade, som jeg vil bruge til en kylling.
    Tak for tippet.

    SvarSlet