lørdag den 20. november 2010

Håndværkere og knoldselleri

I går lukkede nogle håndværkere for varmen i hele huset ved en fejltagelse og det blev hurtigt for koldt til at opholde sig i stuen - selvfølgelig på en fredag... og de er ikke lige sådan at få fat i til at rette deres fladpandede fejl.

Jeg flygtede til køkkenregionerne og og fandt en pragtfuld knoldselleri til noget boller i selleri, men jeg havde ikke kød til kødboller i fryseren og nu er det den der skal tømmes, så det blev frikadeller i stedet for, dem havde jeg lavet og frosset ned.



Selleristykkerne blev kogt i 17 min. og jeg lave en bechamelsovs af:

50 g. smør
50 g. mel
1 kvart l. mælk
1 kvart l. kogevand fra selleri
Lidt muskatnød

Smørret smeltes (må ikke blive brunt)
Melet tilsættes og der piskes til det er samlet, skiftevis mælk og vand tilsættes til en passende konsistens, salt og hvid peber tilsættes sammen med lidt revet muskatnød eller muskatblomme.

Selleristykkerne kom i sovsen og kogte kartofler og frikadellerne fuldførte retten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar